reklam

1 Ağustos 2013 Perşembe

Seo terimleri ve anlamları

Seo terimleri ve anlamları Seo terimleri ve anlamları. Seo  yani (Search Engine Optimization) da kullanılan terimler ve anlamları hakkında ... thumbnail 1 summary

Seo terimleri ve anlamları


Seo terimleri ve anlamları. Seo yani (Search Engine Optimization) da kullanılan terimler ve anlamları hakkında elimden geldiğince sizler için bir kaynak oluşturmaya çalıştım umarım seoya yeni yeni ilgi duymaya başlayan arkadaşlarım bir nebzede olsa aradıklarını bulurlar. Yazı çok uzun olacağı için lafı pek uzatmadan seo terimleri ve anlatımlarını açıklamaya başlamak istiyorum.

TİTLE
Seoda anlam olarak karşılığı başlıktır. Web sitenizin/blogunuzun sayfa başlığı olarak kullanılabileceği gibi site içi yada site dışı linklerinde  isimlendirilmesinde kullanılmaktadır.

h1
Bu etiket genellikle yazılarınızın başlıklarında kullanılan bir etikettir ve arama motorlarına <h1></h1> arasında kalan kelimenin yada cümlenin başlık olduğunu belirtir. H1 tagı h1 ve h6 arasında değişkenlik göstere bilen bir tagdır ve başlık önem sırasını belirtir Başlık,alt başlık gibi.

Black Hat Seo
Arama motorlarının açıklarını kullanmak ve bu açıklar yardımıyla etik ve yasal olmayan bir şekilde arama motorlarında üst sıralara çıkmaktır. Black hat seo rakip sitelere de olumsuz etki edecek şekilde kullanılabilir.

White Hat Seo
Arama motorları kurallarına ve yönergeleriyle uygun hareket ederek, web sitenizin ya da blogunuzun arama motoru sonuçlarında üst sıralara çıkmasını sağlayan tekniklerdir.

Pagerank (PR)
Tam Türkçe karşılı olmasa da pagerank "sayfa değeri" anlamında yorumlanır. Google arama motoru belirli aralıklar ile bu değeri günceller, güncelleme aralıkları değişkenlik göstermektedir. Bilinen tek gerçek yılda 4 kez güncelleme olduğudur. Pagerank değeri 10 üzerinden verilir başta facebook ve google olmak üzere bir çok bilinen sitenin değeri pr9 dur.

Spam
Genelde yazılım yardımıyla yapılan paylaşımlar için kullanılan bir terimdir. Çok kısa sürede  (backlink, içerik, yorum vs.) oluşan ve doğal olmayan bilgi kirliliğidir. Seoda doğallık çok önemlidir. Arama motorlarının doğal olmadığını tespit ettiği tüm çalışmalar spam olarak yorumlanır ve sitenize geri dönüşü kötü bir biçimde yansıyabilir.

Rel
Temel bir "html" dili mikro formatıdır. Kullanılan linkin site ile olan ilişkisini belirtir. Yaklaşık olarak 25 adet rel mikro formatı olduğu bilinmektedir.

Nofollow
Rel micro formatının en fazla kullanılanlarından bir tanesidir. Verilen linkin arama motorları tarafından dikkate alınmaması gerektiğini belirtir.

DoFollow
NoFollow etiketinin tam tersi işleve sahip rel mikro formatıdır. Verilen linkin arama motorları tarafından dikkate alınması gerektiğini belirtir.

Canonical
Canonical de bir rel formatıdır. Web sitenizdeki farklı adreslerin ayni içeriği sunduğunu arama motorlarına bildiren bir etikettir.

Alexa
Dünya üzerindeki tüm sitelerin(sosyal ağlar, bloglar ,) ziyaretçi sayısına göre dünya ve ülke bazında sıralamasını tutan bir servistir.

Dmoz
Dünyanın en büyük dizin sitesidir. Binlerce gönüllü editör tarafından yönetilir kayıt olmak zor olmasına rağmen seo açısından çok etkilidir.

Ping-Pingleme
Web siteniz yada blogunuzda bulunan linklerin arama motoruna uyarılmasını sağlayan yönteme verilen isimdir. Arama motorlarına güncellemeler ve yeni içerikler hakkında bilgi verir ve index süremizin kısalmasına yardımcı olur.

İndex ve indexlenme
İndex iki farklı şekilde tanımlanır.
1. İnternet sitelerinin ana sayfasını tabir etmek için.
2. Web sitesinin arama motorlarında kayıtlı toplam sayfa sayısını belirtmek için

Adwords
Google reklam ağına verilen isimdir. Adwords reklam vereni olduğunuz zaman googlenin reklam ağındaki milyonlarca sitede reklamınız yayınlanmaya başlar.

Backlink
Bir sitenin başka bir siteye vermiş olduğu bağlantıya backlink denir.
1. site 2. siteye link vermiş olursa 2. site 1. siteden backlink almış olur.

Robots : Robots kodları arama motoru botlarının yönlendirilmesini sağlayan kodlardır. Bu sayede arama motorlarının, indexlemesi, linkleri takip etmemesi, dizin kayıtlarını dikkate almaması gibi çeşitli işlevleri yapması veya yapmaması şeklinde yönlendirmeler yapılır.
Keyword : Anahtar kelime anlamına gelmektedir. Daha çok web sitelerinin üst sıralara çıkmak istediği kelimeler için kullanılmaktadır.
Deindex : Google, etik davranmayan web sitelerini tespit ettiğinde onlara filtre diye tabir edilen çeşitli cezalar uygulamaktadır. Deindex cezası, arama motorları tarafından verilebecek en büyük ceza türüdür ve web sitelerinin tümüyle arama motorundan silinmesine neden olmaktadır.

EMD (exact match domain) : Google’ın son algoritmalarından bir tanesidir. Anahtar kelime ile birebir uyumlu olmasına rağmen faydalı içerik üretmeyen sitelerin spam kabul edilmesine yönelik algoritma düzenlemesidir. Aynı zamanda, daha sonraki konularda bahsedeceğimiz üzere link ve anahtar kelime uyum etkisini de beraberinde getirmiştir.

Rss : Web sitelerinin içeriklerini anlık yayına haline getiren bir yazılım bileşenidir. Rss ile web sitelerinin belirli nitelikteki içeriklerini, yazı, kategori, etiket vs. gibi kategorize ederek anlık yayın yapmak mümkündür. Sıklıkla haber içerikleri sunan sitelerde kullanılsa da, her site için kullanılması tavsiye edilen seo amaçlı bir çok entegrasyonu bulunan bir sistemdir.

Anchor Text : Eğer bir metin üzerinden linkleme yapılıyorsa, bu metin anchor text olarak tabir edilir. Yani linkin ismidir. Title ise linkin göbek adı veya mesleği diyebiliriz. Bir kişinin resmi yazışmalardaki Mehmet, arkadaşları arasında Tamirci olarak telaffuz ediliyor olmaları, bu kişinin her iki isimle de biliniyor olması demektir. Bu sebeple arama motoru çerçevesinde değerlendirecek olursak, her iki isimle de üst sıraya çıkabilecek yapıdadır. <a href=”http://www.siteismi.com” title=”mehmet”>Tamirci</a> Bu şekilde site için her iki isimle de seo açısından katkı sağlamış olacaksınız.
Hacklink : Web sitelerinin hacklenerek site sahibinin izni ve bilgisi dışında link ekleme işlemidir. Bu şekilde eklenen linkler web arayüzünde görünmese de, sitenin kaynak kodunda görüneceğinden arama motorları tarafından doğal tavsiye link olarak algılanabilecektir. Ancak sonraki sayfalarda anlatacağımız üzere birçok yan etkisi de bulunmaktadır.
Onpage : Sayfa içi, site içi şeklinde kullanılan kelimedir. Daha çok site içi seo düzenlemelerini tarif etmek için kullanılmaktadır.

Offpage : Sayfa dışı, site dışı şeklinde kullanılan kelimedir. Daha çok site dışı seo düzenlemelerini tarif etmek için kullanılmaktadır. Diğer bir değişle, backlink çalışmaları için de kullanılır.
Jquery : Jquery bir javascript kütüphanesidir. Html kaynaklı kullanılan bu yazılım ile, etkileşimli sayfalar oluşturma, animasyon, slayt ve foto galeri gibi işlevleri daha az kodla daha pratik bir şekilde gerçekleştirmemize yaramaktadır.
İcon : Küçük resim olarak tabir edilir. Türkçedeki karşılığı simge veya dilimize yerleşen haliyle ikondur.
Css Sprite : Css web sitelerinin stiline yani görselliğine ilişkin kodlama dilidir. Css kaynağında yer alan her bir görsel, sorgu ve dosya boyutu sebebiyle sitenin yavaşlamasına neden olacaktır. Bu sebeple geliştirilen css sprite tekniği ile onlarca resmi tek dosya gibi kullanarak, görsel açıdan hiçbir farklılık oluşmadan siteyi hızlandırmak ve seo açısından avantaj elde etmek mümkündür.

Htaccess : .Htaccess dosyası (hypertext access file), klasörler düzeyinde sunucuda çeşitli ayalar ve uygulamalar yapan özelleştirilebilir dosyadır. Sayfalara erişim, 404 sayfası tanımlama, 301 gibi tüm yönlendirmeler, url yapısı vb. birçok seo açısından önemli işlemde büyük rol oynamaktadır.
Tag : Etiket anlamına gelen bu terim web dünyasında birçok farklı alanda karşımıza çıkmaktadır. Meta Tag : web sayfalarının ilgili olduğu anahtar kelimelerin arama motorlarına bildirilmesinde kullanılır. Makale içi tag kullanımı; makalelerin ilgili olduğu önemli anahtar kelimeler için kullanılır.
Density : Yoğunluk anlamına gelmektedir. Daha çok sitede anahtar kelime yoğunluğu (keyword density) veya makale içi etiket kullanım yoğunluğu hesabı yaptığımız etiket yoğunluğu (tag density) için kullanılabilmektedir.

Adwords Keyword Tool : Adwords kelime aracı, reklam verenlerin ve tıklayanların verilerine dayanarak çeşitli istatistiklerin sunulduğu bir Google hizmetidir. Bu hizmetteki bilgilerin kaynağı tamamen Adwords olduğu için seo amaçlı doğrudan bir veri kaynağı niteliğinde olmasa da, bizlere birçok konuda en yakın bilgiyi ve ipuçlarını verebilecek kapasitede gelişmiş bir araçtır. Anahtar kelimelerin rekabet yoğunluğu, aranma hacimleri gibi önemli verileri sunmaktadır.
Google insights : Ülke ve il bazlı sınırlama yaparak, bölgesel veya genel arama eğilimlerinin raporlandığı faydalı bir Google aracıdır. Bu araç sayesinde, anahtar kelimelerin zamana göre aranma eğilimleri, hacimleri, benzer anahtar kelimelerin gelişimleri ve kıyaslamaları hakkında bilgi sahibi olabilmek mümkündür.

Cpu : İşlemci anlamına gelmektedir. Web sitelerinin yayın yapmak üzere dahil olduğu hostinglere ait donanımsal bir özelliktir. Web sitelerinin çok sayıda sorgulara sahip olması cpu tüketim oranını arttırarak web sitelerini yavaşlatmaktadır

Trustrank : Google’ın iki tür değerleme sistemi bulunmaktadır. Bunlardan bir tanesi önceki sayfada bahsettiğimiz üzere pagerank yani sayfa kalitesidir. Diğeri ise güvenilirlik ölçütü olan Trustrank’tir. Pagerank kullanıcılar tarafından öğrenilebilse de, Trustrank net bir şekilde ölçülememektedir. Ancak bazı sistemlerin kendi hesaplama tekniklerine göre yakın bir sonuç elde etmek mümkündür. Trustrank, web sitelerinin semantik anlamda birbirlerine olan doğal faydasını ve ilişkisini göz önünde bulundurarak hesaplanan bir puanlamadır. Google sıralamalarında etkili olduğu varsayılan bir kriterdir.

Not: Yazının bazı yerleri alıntılardan oluşmaktadır.

 

[caption id="attachment_109" align="aligncenter" width="590"]Seo terimleri ve anlamları Seo terimleri ve anlamları[/caption]

2 yorum

  1. pr sorgulama11 Şubat, 2014

    SEO terimleri ve anlamları konunuzda, terimleri detaylı olarak anlatmışsınız sonuna kadar okudum teşekkür ederim elinize sağlık. Başarılarınızın devamını dilerim.

    YanıtlaSil
  2. İşinize yarayan bir yazı yazabildiysem ne mutlu bana

    YanıtlaSil

Mesajınız bir yönetici tarafından onaylandıktan sonra yayınlanacaktır.